יום ראשון, 27 באפריל 2008

מכבי אלקטרה תל אביב, שם שצריך להתחיל להתרגל אליו


היום בבוקר פורסם כי קבוצת אלקטרה תאמץ את מכבי תל אביב בכדורסל לחמש השנים הבאות בסכום של כשני מיליון דולר לשנה, כלומר עשרה מיליון דולר לעשר שנים ותחליף את עילית כמאמצת הרישמית. בדה מארקר ציטטו מומחה פרסום אנונימי שטען כי החיבור לא הכי מתאים. בכלכליסט, ראיינו את אנשי אלקטרה שהסבירו עד כמה זה מתאים להם החיבור עם מכבי תל אביב.

אימוץ קבוצות ספורט מובילות עשוי להיות זריקת כסף ומצד שני, גם עשוי להיות אפקטיבי מאוד מבחינת יחסי ציבור ופרסום. במקרה של מכבי תל אביב, לדעתי, כל חברה שיש לה מספיק כסף (עשרה מיליון דולר בחמש השנים הקרובות) ותאמץ את מכבי תל אביב תרוויח בגדול מזה.

מכבי תל אביב היא קבוצה חריגה בקנה מידה אירופי. היא מנוהלת טוב, בדרך כלל היא זוכה להצלחות נאות גם במישור הלאומי וגם ביורוליג, יש לה כמות גדולה של אוהדים, היא מקבלת כיסוי מרשים בעיתונות הספורט, המשחקים שלה משודרים בטלוויזיה אם משחקי היורוליג בערוץ עשר ואם משחקי הליגה בערוץ הספורט ומעבר לזה, היא מופיעה כל יום בעיתונות - כל פיפס שקורה שם או קשור אליהם אם בצורת הדלפה, אם בצורת יחסי ציבור. הקשר אליהם ברמת השם - מכבי אלקטרה תל אביב יתרום מאוד לכל מה שקשור גם לאלקטרה.

החלפת השם, או הצמדת שם המאמץ לשם הקבוצה הוא כלי יחסי ציבור ופרסום נהדר. מכבי אלקטרה תל אביב, או אפילו בשם מקוצר יותר, אלקטרה תל אביב זה מאוד אפקטיבי, בתנאי שקברניטי הקבוצה, השחקנים ושאר האנשים מסביב יקפידו להטמיע את השם הזה ובהתאמה יגרמו גם לאמצעי התקשורת לכנות אותה כך. כולנו זוכרים את מובילג'ירג'י וארזה – חברה לרהיטים איטלקית.

כמובן שהזיהוי עם מכבי תל אביב מספק בונוסים נוספים למאמצים כמו הופעה ואיזכורים אינסופיים במדורי הספורט, כרטיסים למקומות ה-VIP (משהו שמתאים לצ'פר את העובדים/ספקים/לקוחות מצטיינים) תוכן פרסומי ועוד. כאשר מדובר גם באוהדי הקבוצה, כך בעלי אלקטרה הרי שזה טוב שבעתיים שלא לדבר על הקישור ברמת המיתוג - מכבי = השגיות ומקצוענות.

אני חושב על אולם הכדורסל ביד אליהו – ששמו הלך עם השנים והתקבע היכל "נוקיה" וחושב שאם החברה בישראל סופרת כמה פעמים הופיעה בעיתונות, הרי שלפחות חמישים אחוז מכלל המופעים היא בזכות אימוץ ההיכל (אם אני לא טועה, עשרה מיליון דולר לעשר שנים ואולי קצת יותר). באשר לעילית, הקשר בינה לבין מכבי הואיל מאוד והסיבה להפסקת האימוץ היא לדעתי העובדה שעילית הולכת ונבלעת בתוך שטראוס והמטרה היא להיפך, להוריד את השם עילית ולא להמשיך ולטפח אותו.
ואלקטרה... אפילו עצם חתימת הסכם האימוץ זכה לפרסום וחשיפה יפים מאוד (עמוד ראשון בכלכליסט, הודעה בולטת בדה מארקר) וזה לא בזכות עבודת יחסי ציבור מיוחדת אלא רק בזכות העניין סביב מכבי (היום עילית, מחר אלקטרה) תל אביב