יום שישי, 11 בינואר 2008

בלוגרים כעיתונאים (1)

היום בעידן ה-Web 2.0 ישנם בלוגים פופולאריים במיוחד ולהם לא מעט קוראים קבועים, נשאלת השאלה האם כדאי להתייחס אל הבלוגרים כאל עיתונאים מן המניין. לשאלה זו ישנם מספר היבטים ובפוסט הזה אתייחס רק לתחום ההודעות לעיתונות.

הודעה לעיתונות הינה בדרך כלל החלק השיגרתי והיומיומי של פעילות יחסי ציבור. משלוח הודעה לעיתונות מתבצע בדואר אלקטרוני או פקס ולאחריו מתבצע "פולואפ" - האם העיתונאי יהיה מעוניין לקבל הרחבה בנושא?

מאחר ובלוג הינו מדיום פופולארי במיוחד וכאשר מדובר במושא הבלוג, קהל קוראיו עשוי להיות קהל יעד מפולח, יש טעם לכלול את הבלוגר ברשימת התפוצה ולהתייחס אליו כאל עיתונאי מן השורה.

מהצד שני, בלוג משמש בתור במה פרטית של בעל הבלוג. הוא אינו מחוייב לכללי האתיקה של העיתונות, מעליו אין עורך המחליט האם ואיך לפרסם את החומר שהביא.

יותר מזה, גם אם הבלוגר עובד כעיתונאי, הרי שבעוד שבעיתון יהיה מנומס או קורקטי או מתעלם לפניית יחסי ציבור, הרי שבבלוג עצמו הוא עלול להתייחס אל ההודעה לעיתונות או אפילו אל עצם הפניה, כאל נושא לדיון בבלוג, ללעוג או להשתלח ובכל מקרה, לא יפרסם אותה כמות שהיא.

לבלוגים יחד עם אמצעי ההפצה השונים כגון RSS, קישורים, טרקבקים וגוגל הממפתח את הפוסטים, יש קוראים רבים ולפרסום אייטמים בבלוגים עשויה להיות לה אפקטיביות רבה. הזנחת עולם הבלוגים מבחינת יחסי ציבור תהיה טעות.

לדעתי, הדרך הטובה ביותר לקבל כיסוי מתאים בבלוג באמצעות הודעות לעיתונות היא על ידי התייחסות אל הבלוגר והבלוג אופן אישי. ראשית, לקרוא היטב את הבלוג ולבדוק האם הוא בכלל רלוונטי לנושא, מה אופי ההתייחסות בבלוג לנושא. גם את את ההודעות לעיתונות יש לברור ולא להפיץ אוטומטית כל הודעה אלא לשלוח רק את מה שהבלוגר עשוי להתעניין בו.
רצוי אף לנסח את ההודעה כך שתתאים נקודתית אל הבלוג ואל הבלוגר, אולי אף להציע זווית אישית או מיוחדת יותר.

מצד שני, העצה הנ"ל נכונות גם לעבודה שוטפת מול העיתונאים (((: