יום ראשון, 20 בינואר 2008

אם פרויקט למען הקהילה, לפחות שזה יהיה "נכון" מבחינת יחסי ציבור

הרבה גופים גדולים מבצעים פרויקטים למען הקהילה כאקט של שיווק ו/או יחסי ציבור. הבעיה היא שלעיתים קרובות, המסר הוא כל כך פטרוני עד שבמקום אהדה חיובית, מקבל הארגון קיטונות של בוז או התעלמות. כך לדעתי קרה לבנק הפועלים כאשר הוא מימן את פתיחתם של אתרי תיירות בפסח האחרון (ונדמה לי שבשנתיים האחרונות). המסר שאמר - אנחנו הבנק הגדול במדינה ואנחנו נותנים קצת מהרווחים שלנו לציבור, הצטייר כפטרוני והנטיה הראשונית הייתה - יאללה איתם, עדיף שהיו לוקחים פחות כסף מהלקוחות ושלא יעשו טובות.

לעומת זאת, כדוגמא חיובית איך לעשות את זה נכון, אפשר לקחת את פרוייקט "קריאה קריאה" של מכבי שירותי בריאות. פרויקט זה מתבסס על מחקרים אמריקאים שהראו שייש קשר בין הקראת ספרים וסיפורים בגיל הרך (עד גיל שלוש) ליכולת הבנת הנקרא בגילאים מאוחרים יותר. מאחר שייש קשר, הרי שכדאי וראו לכוון ולעודד את ההורים להקריא לילדיהם הקטנים ספרים ומי יכול לעשות זאת יותר טוב מרופאי הילדים.

מכבי לקחו את הפרויקט הזה ועיברתו אותו וכיום במשך כבר קרוב לחמש שנים, רופאי הילדים בדרום מעלים את הנושא בפני ההורים, מעודדים אותם להקריא ספרים, מדריכים אותם, נותנים להם ספרי קריאה במתנה ובמקביל, יושבים מתנדבים בחדרי ההמתנה שמקריאים סיפורים לילדים ומראים להורים איך כדאי לעשות זאת.

הפרויקט הזה הוא לא רק פרויקט חשוב, אלא מהווה דוגמא נהדרת איך גוף גדול צריך וראוי לו שיבחר פעילות למען הקהילה שמצד אחד משדר את המסרים הרצויים "אנחנו כקופת חולים אכפת לנו מכל נושא התפתחות הילד, לאו דווקא הבריאותית" גם מחזק את הקשר עם קהל היעד (הורים לילדים עד גיל שלוש המבוטחים במכבי) וגם שווה יופי של יחסי ציבור.

אני מצידי לפחות, כאשר שמעתי על הפרויקט חשבתי לעצמי שאיזה יופי שאני מבוטח במכבי, אני גאה בהם. גם חשבתי על כך שככה צריך לעשות פרויקט למען הקהילה וגם... קצת הצטערתי שמכבי לא עשו מספיק יחסי ציבור לפרויקט הזה. מגיע לו. וגם אם היו מתקשרים אותו יותר, אולי היו גופים נוספים, אולי אפילו קופות החולים האחרות, הולכות בעקבותיהם.